15.Αλληλογραφώ...

2013-04-27 10:19

Στην ενότητα αυτή μάθαμε για τις επιστολές και τα γράμματα..

Κάνε κλικ εδώ για να δεις συλλογές γραμματοσήμων και άλλα ενδιαφέροντα από το ταχυδρομικό και φιλοτελικό μουσείο!!! 

 

Για την ιστορία της αλληλογραφίας θα διαβάσουμε ένα κείμενο που έφτιαξε η κυρία Σοφία Ορφανουδάκη, δασκάλα του 2ου Δημοτικού Σχολείου Περάματος και δημοσίευσε στην ιστοσελίδα της τάξης τους https://tadefterakiablogaroun.blogspot.gr

 
Ο άνθρωπος από πολύ νωρίς αισθάνθηκε την ανάγκη να επικοινωνήσει. Στην αρχή οι κραυγές ήταν το μοναδικό σύστημα των πρωτόγονων ανθρώπων για να επικοινωνούν.
 
 
 
 Η χρήση του καπνού ήταν μια συνήθεια πολλών φυλών. Άναβαν φωτιές και με ένα ύφασμα, κάτι σαν κουβέρτα, έδιναν σχήματα στον καπνό που με τη βοήθεια του αέρα μεταφερόταν ψηλά και έτσι μετέδιδαν το μήνυμά τους.
 
  Επίσης το χτύπημα σε τύμπανα ή σε κούφιους κορμούς δέντρων χρησιμοποιήθηκε πολύ από τις φυλές της Αφρικής.
 
Η ιστορία του ταχυδρομείου πάει και αυτή πίσω στους αιώνες, αρχικά με τους αγγελιοφόρους να μεταφέρουν προφορικά μηνύματα και στη συνέχεια (όταν οι άνθρωποι άρχισαν να γράφουν) να παραδίδουν και υλικά αντικείμενα (πέτρες, φύλλα ή φλοιούς δένδρων, δέρματα ζώων, περγαμηνές…) επάνω στα οποία ήταν γραμμένα τα μηνύματα με διάφορους τρόπους. 
 
Γεννιέται έτσι το ταχυδρομείο και εμφανίζονται οι πρώτοι ταχυδρόμοι- αγγελιαφόροι. 
 
 Στην Αρχαία Ελλάδα, η μυθολογία αναφέρει ως πρώτο ταχυδρόμο το Θεό Ερμή από τους 12  Θεούς  του Ολύμπου, ο οποίος και λατρευόταν ως κήρυκας και αγγελιοφόρος. Μάλιστα, έλεγαν ότι στα πόδια του φορούσε φτερωτά σανδάλια για να πηγαίνει γρήγορα τα μηνύματά του.
 
 
 
 
Σε πολλές χώρες του κόσμου χρησιμοποιήθηκαν οι αγγελιαφόροι. Αυτοί για να πηγαίνουν πιο γρήγορα, άλλαζαν συχνά τα κουρασμένα άλογά τους σε σταθμούς που βρίσκονταν κατά μήκος της διαδρομής τους. Αργότερα δημιουργήθηκαν οι πρώτες ταχυδρομικές υπηρεσίες με άμαξες που τις έσερναν άλογα. Οι άμαξες αυτές μετέφεραν τόσο επιβάτες όσο και γράμματα και δέματα.
  Σιγά- σιγά, άλογα και άμαξες μπήκαν στο περιθώριο. 
 
Εν τω μεταξύ αυξήθηκαν και τα μέσα μεταφοράς. Το 19ο αιώνα το ταχυδρομείο πέρασε από τα άλογα στα σιδηροδρομικά βαγόνια και στα πρώτα ατμόπλοια.  
 
 
 Από τις αρχές του 20ού αιώνα ο τηλέγραφος άρχισε να θριαμβεύει, ενώ ήδη από τα τέλη του 19ου αιώνα στις μεγαλύτερες πρωτεύουσες του κόσμου η αλληλογραφία ταξίδευε και υπογείως, ωθούμενη από ένα ρεύμα συμπιεσμένου αέρα μέσα από ένα ειδικό δίκτυο σωλήνων. Τέλος, στη δεκαετία του 1920 η αλληλογραφία έγινε εναέρια χάρη στα αεροπλάνα. 
 
Για να μην μπορεί κανείς να ανοίξει και να διαβάσει τα γράμματα και τα μηνύματα που αντάλλασσαν οι άνθρωποι μεταξύ τους, δημιουργήθηκαν τα ταχυδρομικά κουτιά ή γραμματοκιβώτια.
 
Στη χώρα μας η σύγχρονη Ταχυδρομική Υπηρεσία ξεκινά να λειτουργεί  με ψήφισμα του κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια (28 Σεπτεμβρίου 1828). Χαρακτηριστικός σταθμός της εξέλιξης του ταχυδρομείου θεωρείται το έτος 1840, όταν ο Άγγλος Hill ξεκινά τη μεταρρύθμιση της πληρωμής με γραμματόσημα. Την 1 Μαΐου του 1840 τυπώνεται το πρώτο γραμματόσημο στον κόσμο, το περίφημο μαύρο της μιας πένας που είχε την εικόνα της βασίλισσας Βικτωρίας και την επιγραφή "ταχυδρομικό τέλος μιας πένας". Το πρώτο ελληνικό γραμματόσημο, με την κεφαλή του Ερμή, κυκλοφορεί το 1861.
 
Η διάδοση του διαδικτύου (internet), από τη δεκαετία του 1990, επιτρέπει σε όλους να επικοινωνούν σε πραγματικό χρόνο με τον υπόλοιπο κόσμο.
 
Μια από τις σημαντικότερες ανακαλύψεις της εποχής μας είναι  το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail), το οποίο είναι ίσως η πιο διαδεδομένη υπηρεσία στο Internet. Χρήστες του δικτύου μπορούν να στείλουν και να λάβουν μηνύματα και κάθε είδους αρχεία μέσα σε ελάχιστο χρόνο σε χρήστες που βρίσκονται εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά. Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο χρησιμοποιεί διευθύνσεις  με όμοιο σχεδόν τρόπο όπως και το κανονικό ταχυδρομείο. Υπολογίζεται ότι υπάρχουν σχεδόν ένα δισεκατομμύριο ηλεκτρονικές διευθύνσεις (μέσα 2002).
 
 
 
 
 
 

—————

Πίσω